X
تبلیغات
Image and video hosting by TinyPic
بدنسازی طبیعی بدون دارو

کورتیزول:

برای دستیابی به اهداف ورزشی از جمله عضله سازی یا کاهش وزن کورتیزول باید تحت کنترل قرار گیرد.نمیتوان کورتیزول را به طور کلی از بین برد ,زیرا بدن انسان واقعا به آن احتیاج دارد. کورتیزول هورمونی است ضد استرس. بدن انسان برای انجام بسیاری از فرآیندهای حیاتی در شرایط پر استرس به کورتیزول احتیاج دارد.

تحقیقات نششان میدهد که افزایش کورتیزول باعث افزایش اشتها, و کاهش کنترل قند خون و در نتیجه افزایش ذخایر چربی  میشود. همچنین مشخص شده که افراد دارای کورتیزول بالا حتی با یک برنامه تغذیه و تمرینی کاملا مناسب نیز موفق به کاهش وزن نمیشوند. کورتیزول همچنین توانایی بدن برای استفاده از آمینو اسید ها جهت ساخت عضله را کاهش میدهد. همینطور میتواند سطح هورمون رشد را از طریق آزادسازی هورمونهای مخالف , کاهش دهد .

همه این اثرات میتواند برای هر بدنسازی واقعا ناخوشایند باشد , اما با وجود تمام این مسایل , میتوان این هورمون را تحت کنترل در آورد.

به اندازه کافی بخوابید: این جمله حرف جدیدی نیست اما بارها و بارها گفته میشود.کم خوابی به مغز پیامی مخابره میکند که بدن در شرایط پر استرس قرار دارد و بدن در واکنش به آن مقادیر زیادی کورتیزول را وارد جریان خون میکند. برای پیشگیری از بوجود آمدن این شرایط باید شبانه 9-10 ساعت خواب خوب داشته باشید.

بیش از حد تمرین نکنید: همیشه بیشتر, بهتر نیست. برای عضله سازی باید به سختی تمرین کرد اما بعد از آن برای ریکاوری باید به بدن استراحت داد. تارهای عضلانی بر اثر تمرین دچار آسیب میشوند ,اما این آسیب بر اثر استراحت به رشد عضلانی تبدیل میشود. پس برای رسیدن به این هدف و جلوگیری از افزایش کورتیزول از 6 روز متوالی در هفته تمرین کردن بپرهیزید!

مصرف کافیین را کاهش دهید: کافیین میتواند یکی از عوامل اصلی تحریک ترشح کورتیزول باشد.به جای مصرف نوشابه های رژیمی کافیین دار از چای سبز یا قهوه بدون کافیین استفاده کنید. 200 mg   کافیین میتواند در ظرف یک ساعت سطح کورتیزول را 30% افزایش دهد.

اگر از ترکیب ECA  (افدرا-کافیین-آسپرین )استفاده میکنید آن را بصورت دوره های چرخشی مصرف کنید زیرا استفاده طولانی مدت اثر آن را کاهش میدهد. مصرف آن به صورت 2 روز مصرف,یک روز استراحت یا 6هفته مصرف, 1 هفته استراحت توصیه میگردد.

استفاده از بعضی مکملها برای مهار کورتیزول: افزایش مصرف ویتامین C  باعث افزایش 20 درصدی نسبت تستسترون به کورتیزول میگردد.

رابطه مستقیمی بین کمبود L-Glutamine و افزایش کورتیزول در ورزشکاران وجود دارد . گلوتامین به ریکاوری بهتر کمک میکند .مصرف 15-10 گرم گلوتامین بعد از تمرین توصیه میگردد.

کروم نیز با تثبیت میزان قند خون به مهار کورتیزول و کاهش وزن کمک میکند و همچنین روی کاهش کلسترول تاثیر دارد.  اما کروم مکمل نسبتا گران قیمتی است.

در کنار اینها ویتامینهای گروه B , زنجبیل و فلفل قرمز نیز موادی هستند که به کاهش استرس و کنترل کورتیزول کمک مبکنند.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم مرداد 1389ساعت 23:33  توسط شهروز  |